Filipstads kommun har satt upp lappar där kommunen avråder från fiske vid Smeddammen och Blockenhusagen i Lesjöfors.
Anledningen är de föroreningar som hittats i sediment i vattnet.
Thomas Eriksson är sekreterare i Rämnens FVOF där de två aktuella vattendragen ingår.
– Det här påverkar inte medlemmarna speciellt för det har ju varit känt i 50 år, det är bara det att det kommit på pränt nu, säger han.
Han förklarar att det inte är förvånande att det finns föroreningar med tanke på de verksamheter som funnits där tidigare, med bland annat Lesjöfors bruk, sågverk, deponi och avloppsvatten som gick rätt ut.
Förr hanterades också kemikalier på ett annat sätt än med dagens miljökrav. Thomas Eriksson berättar om härdolja som hälldes i en stor grop i närheten av vattnen. Sedan tändes oljan på och fick brinna upp.
– Det var så på den tiden, det var inte mer med det.
Det mesta av föreningens fiskevatten ligger uppström föroreningarna. Han har varit i kontakt med både kommunen och länsstyrelsen och har förstått att även om kommunen avråder från fiske är det inte någon akut fara äta fisken.
– Kommunen har varit i kontakt med Livsmedelsverket. De säger att om de allmänna rekommendationer för hur mycket sötvattensfisk du kan äta följs ska det inte vara någon större fara.
Däremot hoppas han att de inte ska börja sanera.
– Gifterna finns i bottensedimentet. Det kan ju inte bli bättre av att sanera för då rör du runt i slammet och risken är att föroreningar sprids. Låt det vara så klingar det av med tiden även om det tar ett tag, säger Thomas Eriksson.
Ämnen som hittats är metaller och PAH, polycykliska aromatiska kolväten.
Kommunen vet inte hur länge fiskeavrådan kommer att finnas kvar.

